شهردار اهواز: برای حل مشکلات شهر اهواز ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز است
رضا امینی در خصوص استیضاح خود توسط اعضای شورای شهر با بیان اینکه همواره تابع قانون هستم، گفت: من با دعوت اعضای شورای شهر به اهواز آمدم و با رای ۱۳ نفر از اعضا به این سمت منصوب شدم؛ در این مدت دغدغههای شهر اهواز را در اولویت قرار داده و برای رفع مشکلات شهر، برنامه ریزیهای لازم را انجام دادم. در بحث استیضاح ابتدا باید تذکر داده و بعد مرحله سوال انجام شود که شورای شهر هنوز هیچ سوالی مطرح نکرده و تنها تذکر داده است.
شهردار اهواز گفت: در انتصابات به هیچ وجه به اینکه چه کسی را راضی کنم و سهم چه کسی را بدهم، توجه نکردم و ملاک انتخاب سلامت اخلاق، کار جهادی و تخصص بوده است.
وی تصریح کرد: به هیچ احدی اجازه دخالت در انتصابات و انتخاب مدیران شهرداری را نخواهم داد؛ مشاوره را با روی باز میپذیرم اما تصمیمگیرنده خودم هستم، این تابو در اهواز شکسته شده است و باید بیشتر شکسته شود. شهردار اهواز بیان کرد: من در اهواز انتفاع اجتماعی بومی ندارم. اگر در این شهر به حزبی وابسته بودم میگفتم به واسطه این بستر میخواهم برای خودم رشد ایجاد کنم. دو سوم عمر کاریام گذشته و زیاد سرم درد نمیکند تا تلاش کنم مقام بالاتری بگیرم. وی عنوان کرد: من وظیفه قانونی را بر اساس چارچوب قانونی انجام میدهم و فشار سیاسی تحمل نمیکنم و حرف زور و کج و معوج کسی را نمیپذیرم.
امینی بیان کرد: اگر بخواهیم بیش از ۵۰ درصد مشکلات اهواز رفع شود، این به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که یکی از این انتظارات به نتیجه رسیدن پروژه متروی اهواز است که هفته گذشته حکم دادگاه آن صادر شد و در مدت کوتاهی پروژه با پیمانکار دیگری آغاز به کار خواهد کرد. شهردار اهواز گفت: با وجود اینکه حدود ۱۷ سال پیش پروژه قطار شهری اهواز همزمان با شهرهای شیراز، تبریز و اصفهان آغاز شد و خط یک این شهرها به بهرهبرداری رسید اما خط اول اهواز تنها ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دچار فرسایش و فرسودگی شده است و به بغض فروخفته اجتماعی در شهر تبدیل شده است.
وی بیان کرد: سالی که قطار شهری در آن سه شهر و اهواز کلید خورد، ۵۰ درصد انجام کار را دولت از طریق انتشار اوراق مشارکت تقبل و پرداخت کرد و قرار شد آن شهرها خودشان هم با یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار، قطار شهری را به بهرهبرداری برسانند.
شهردار اهواز گفت: در سال ۸۳ شهرداری اهواز وامی به میزان ۷ میلیارد تومان از یک بانک بحرینی برای آزادسازی خیابان نهج البلاغه دریافت کرد اما ۱۷ سال اقساط این وام پرداخت نشد و هیچ کس نپرسید چرا اقساط وام پرداخت نشد؟ بنابراین سال گذشته بانک ملت ادعا کرد شهرداری اهواز باید ۴۸۵ میلیارد تومان بابت تسویه بدهد که اگر تا آخر سال پرداخت نمیشد، به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان میرسید. در این راستا با تعداد قابل توجهی از مسئولین رده بالای نظام وارد گفت و گو شدیم و در نهایت با ۱۴۹ میلیارد تومان این وام تسویه حساب شد.
امینی افزود: بنابراین بعد از ۱۷ سال از لیست سیاه بانکها خارج شدیم و توانستیم حساب بانکی و دسته چک داشته باشیم و اوراق مشارکت بگیریم. وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوسرانی اوراق مشارکت گرفتیم. امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان و سال آینده هم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت خواهیم گرفت.
شهردار اهواز گفت: در ۱۰ سال گذشته از این فرصتها استفاده نشده و شهر ضرر کرده است. امروز هم برای بهرهبرداری از خط یک قطار شهری اهواز بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. امینی عنوان کرد: من هم میتوانستم مانند شهردارهای دیگر بگویم وام مربوط به ۱۷ سال پیش است و به من ربطی ندارد. با پولی که برای تسویه حساب به بانک پرداخت کردیم، چالههای شهر را پر میکردیم و مردم هم دعاگویمان بودند اما ضرر نهفته شهر وجود داشت که باید رفع میشد. چنین مسائلی در اهواز کم نیست.
شهردار اهواز گفت: در سال گذشته، ۳۶۰ هزار مترمربع، در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع و در سه ماهه نخست امسال ۴۵۰ هزار مترمربع آسفالت انجام شده است. به گفته وی، ۱۰ میلیون مترمربع از مساحت شهر به آسفالت نیاز دارد که ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه نیاز است تا در مدت سه سال این کار انجام شود. امینی گفت: در نوروز سال ۱۴۰۱، قول ۵۰ هزار تن قیر رایگان گرفتیم که در سفر اخیر دولت به خوزستان ۳۰ هزار تن به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است. یک هزار میلیارد تومان بودجه نیز برای آسفالت در سال جاری مصوب شده است.
شهردار اهواز افزود: به بهانههای سخیفی مانع کار میشوند. میگویند ۲۰۰ میلیارد تومان ترک تشریفات شده و از تهران و اصفهان خریدکردهایم در حالی که مگر اهواز اتوبوس میسازد که از اینجا خریداری کنیم. شهردار اهواز گفت: سازمان میادین یار شهرداری است اما برای ما به بار تبدیل شده است؛ یک روز غرفهداران اعتصاب میکنند، یک روز دادستان صدایمان میکند و همین طور باید در مورد این مشکلات که توسط افراد نادان یا معاند ایجاد شدهاند در ادارات بچرخیم. امینی ادامه داد: برای کار در شهرداری علم مدیریت، سرمایه انسانی و منابع مهم است که ما در همه این موارد مشکل داریم. حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نیرو در شهرداری اهواز مشغول به کار هستند و تنها در یک رشته تحصیلی غیرمرتبط با امور شهری بیش از ۴۰۰ نیرو وجود دارد اما تنها یک نقشهبردار در شهرداری وجود دارد.
امینی عنوان کرد: این درست نیست با چنین مسائل سخیفی با یک مدیر برخورد شود؛ یک روز وزن و یک روز چهره مسخره میشود و یک روز آزار و اذیت خانوادگی و تهمت حقوق و مزایا زده میشود. امینی گفت: تنها راه جدایی من از اهواز این است که عمرم تمام شود یا شورا نخواهد. من پوست کلفت هستم و از کار و ناملایمتیها هم خسته نمیشوم.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید