اشتباه حمیدی نژاد و اشتباه بزرگتر صحرایی
باسلام به وزیردولت ارزشی ، لازم میدانم از منظر توجه به کیفیت آموزش وپرورش تودیع آقای حمیدی نژاد را تحلیل کنم. همانگونه که همکاران محترم آموزش وپرروش ودلسوزان تعلیم وتربیت مستحضر هستندیک ماه مانده به انتخابات ودرروزهای پایانی سال ، درحرکتی تعجب آور مدیرکل ارزشی وموفق آموزش وپرورش خوزستان جابه جا شد! آری، در مراسمی […]
باسلام به وزیردولت ارزشی ، لازم میدانم از منظر توجه به کیفیت آموزش وپرورش تودیع آقای حمیدی نژاد را تحلیل کنم. همانگونه که همکاران محترم آموزش وپرروش ودلسوزان تعلیم وتربیت مستحضر هستندیک ماه مانده به انتخابات ودرروزهای پایانی سال ، درحرکتی تعجب آور مدیرکل ارزشی وموفق آموزش وپرورش خوزستان جابه جا شد! آری، در مراسمی که روز ۱۱ بهمنماه با حضور معاون وزیر ورییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزشوپرورش، مدیران ستادی استانداری و اداره کل آموزشوپرورش خوزستان در اهواز برگزار شد، عبدالله حبیبی بهعنوان سرپرست اداره کل آموزشوپرورش خوزستان معارفه شد و مسعود حمیدی نژاد مدیرکل پیشین آموزشوپرورش خوزستان درمیان بهت وحیرت کارشناسان ودلسوزان تعلیم وتربیت تودیع شد!
شکی نیست که حاج مسعود حمیدی نژاددرطول ۲۱ماه و۱۹ روز مدیریت در آموزش وپرورش یکی از مدیران پرتلاش و موفق در حوزه تعلیم و تربیت کشور به شمار میرود. وی از ۲۵ فروردینماه سال گذشته تا ۱۱بهمن ۴۰۲ مدیریت اداره کل آموزشوپرورش را بر عهده داشت . واما به نظر نگارنده که سالها مدرس آموزس ضمن خدمت معلمان بوده ام و در دانشگاه فرهنگیان نیزتدریس داشته ام ، پذیرش مسولیت در روزهای بحرانی آموزش وپرورش ازطرف آقای حمیدی نژاد را اشتباه بزرگی میدانم! اما پاسخ این ریسک خطر و مزد این مدیرایثارگر این نبود و بابت این پذیرش سخت مزد خوبی نگرفت! چرا؟ چون روزهایی که کرونا ساختار تعلیم وتربیت را دگرگون کره بود وبعد ازآن فتنه ای که بامرگ مهسا امینی رقم زده شد وحرکت مشکوکی که به نام مسمومیت درمدارس ایجادشد و اغتشاشات دشمنان انقلاب درخیابانها عقب ماندگی درسی را بیشترکرده بود. آری، روزهایی که جنگ ترکیبی درجامعه و ایجاد جو روانی درمدارس عرصه را برآموزشگاه ها تنگ کرده بود، سکانداری این ارگان مهم و موفقیت در آموزش وپرورش مدیری قوی و عاشق خدمت می طلبیدوبس! مشکل آموزشی خوزستان این بود که در روزهای سخت ونفس گیر که کرونا ۲ سال متوالی ساختارمدارس را وتوان یادگیری فراگیران را دچارمشکل جدی کرده بود، برگرداندن این نهاد آموزشی به روال عادی کارساده ای نبود. بنابراین حمیدی نژاد با ایثارمثال زدنی ودرشرایط سخت وبحرانی مدیریت این نهاد را بر عهده گرفت که جای تقدیردارد. آری، روزهایی که هزاران مشکل در نظام تعلیم و تربیت خودنمایی می کردو پاندمی کرونا شالوده نظم مدارس را بهم ریخته بود، حاج مسعود حمیدی نژاد با دستان خالی ولی باایمان قوی وعشق به نظام در برابر تمامی این مشکلات ایستادگی کرد و توانست بابهره گیری بهینه ازهمکاران صف وستاد مشکلات به جای مانده ازقبل را یکی پس از دیگری مرتفع نمایدوسرافرازوسفیدروی میزخدمت را تحویل دهد. چرا کارحمیدی نژاد ازنطرمدرسان وکارشناسان آموزشی ستودنی وقابل تقدیراست؟ زیرا برای نیل به اهداف غایی و ارتقای کیفی بسیاری از مولفه ها دخیل واثرگذاراست. پس مولفه های دخیل در آموزش دیده شده که رشد آموزشی حاضل شده است . افزون براین مشکلات کرونایی نهتنها گریبان تعلیم و تربیت در استان را گرفته بود، بلکه سبب آسیب رساندن جدی به کل ساختار تعلیم و تربیت کشورنیز شده بود. زمانی که راهبردهای آموزشی در شرایط کرونایی مشخص و شفاف نبود حمیدی نژادبا استفاده از کارشناسان مجرب آموزشی، کاربست یافته های پژوهشی و تحرک در روسای آموزشوپرورش چهل ویک منطقه استان، کارجهادی را درآموزشگاه ها دنبال کرد که حاصل آن رشد آموزشی درسال ۱۴۰۲ شد. آقای وزیر؛ میدانی که با همه مشکلات پیش گفت، علیرغم سختی کار مسعود حمیدی نژاد مدیرکل پیشین آموزشوپرورش خوزستان پایکارتعلیم وتربیت ایستاد وشکوه نکرد؟ میدانی که ایستاد و یک تنه توانست کشتی بحرانزده آموزشوپرورش استان خوزستان را به سلامت به ساحل آرامش برساندکه خودتان هم بیستم بهمن اقرارکردید؟
نباید این نکته را فراموش کرد که وقتی چشم یک فرد درد میکند به پزشک مراجعه میکند ، عدمتشخیص صحیح و تجویز داروی نامناسب نتیجه معکوس خواهد داد و در نتیجه درد قبلی باقی خواهد ماند و درد جدیدی به فرد اضافه خواهدشد. لذا درمان نامناسب در سیستم سیاست زده آموزشی همان راهکارهای غلط و تصمیمگیریهای نادرست آموزشی هستند که سالها هزینه گزافی به ساختار آموزش کشور تحمیل کردند . آری، مسعود حمیدی نژاد مدیرکل پیشین آموزشوپرورش خوزستان با علم به این موضوع یک تنه توانست این مشکلات را تا حدود فراوانی حل کند وکاروی قابل تقدیرومدیریت ایشان قابل تمدید بود . مدیرمورد بحث ما با توجه به روحیه جهادی که از ایشان سراغ میرفت رتبه بندی معلمان را باسختی کاربهنگام وبادقت تمام انجام داد. . طرح ابتکاری جهش را به عنوان درمان درد آموزش عقب مانده در استان انجام دادند که نتیجه کار در سال اول مثبت بود. امورپرورشی فراموش شده درمدارس نیز مورد توجه این مدیرارزشی قرارگرفت و بابرنامه ریزی هدفمند کارهای خوبی درمدارس انجام داد تا دانش آموزانی درتراز انقلاب اسلامی به جامعه تحویل شود .
اما روی صحبت با شخص وزیر آموزشوپرورش است. آری؛ جناب عالی که درهمایش روسای آموزش وپرورش استان خوزستان ازسیرصعودی رتبه آموزش وپرورش خوزستان در زمان حمیدی نژاد اظهار رضایت نمودید، چرا بد هنگام ایشان را عزل کردید؟ آقای صحرایی وزیرمحترم آموزشوپرورش ؛ باید قبل از تودیع ایشان به این نکته توجه میکردید که اگر شخص مسعود حمیدی نژاد نیروی ارزشی وانقلابی نبود و دراوج بحران سکاندار مدیریت نظام تعلیم و تربیت استان خوزستان نمیشد هرگز هیچ مدیری به خود اجازه نمیداد که سکان مدیریت بعد از بحران کرونا را بر عهده بگیرد. آری، با علم به این موضوع و با توجه به رشد شاخصهای تربیتی و آموزشی در خوزستان در طول عمر مدیریت کوتاه یکساله حمیدی نژاد، بایدجدی وقاطع ازمنافع آموزش وپرورش دفاع می کردید و درمقابل باندهای سیاسی ایستادگی می کردید؛ نباید اجازه میدادید ایشان از پست مدیریت کنار گذاشته شوند. کلام آخر: تاکی وزرای آموزش وپرورش این نهاد تعلیم وتربیت را ازدست سیاست بازان نجات می دهند وبه ریل علم وفرهنگ حرکت برمی گردانند؟ ان شاالله پاسخی قانع کننده به همکاربازنشسته خود مرقوم فرمایید.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید