پرسش های مهم خبرنگاران و پاسخ های رئیس سازمان بازرسی
به گزارش تبیین نیوز، رئیس سازمان بازرسی استان خوزستان در نشست خبری که با حضور جمعی از اصحاب رسانه و به مناسبت سالروز تشکیل این سازمان با هدف بیان بخشی از عملکرد این مجموعه برگزار شد.
چالش های شهری و تشکیل پرونده کیفری
با مطرح کردن مسائل شهری از جمله ساختار نامناسب برخی معابر و مشکلاتی که برای تردد مردم ایجاد می شود گفت: ما جلسات متعددی در اداره ی کل بازرسی استان،ادارات خدمات رسان و شورای دستگاه های نظارتی هم در حوزه ی پیگیری اعتبارات،آسفالت و هم رفع خطراتی که در این زمینه هست برگزار کردیم. علی رغم حوادث ناگواری که در بعضی از مناطق برای برخی از افراد پیش آمد. اقدامات و پیگیری ها انجام شد و در بعضی از موارد پرونده ی تخلفاتی،در بعضی از موارد پرونده ی کیفری تشکیل و به مراجع صالحه ارسال شد.
مراجعه به ادارات و عدم پاسخگویی
محمد آقاجری در ادامه با ذکر موضوع درخواست مردم نسبت به عدم پاسخگویی حین مراجعه به ادارات و یا عدم پاسخگویی به شکایاتشان و زمانبر بودن آن، خاطرنشان کرد: ماده ۲۵ قانون ارتقاء سلامت اداری،دستگاه ها را مکلف کرده است تا سیستم پاسخگویی الکترونیک به مردم داشته باشند و در تبصره ی ذیل ماده ی ۲۵ عنوان شده است که سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر این است. در این راستا سازمان بازرسی سامانه ۱۳۶ را در اختیار عموم قرار داده است که افراد شکایات خود را در بستر الکترونیکی ثبت بکنند.اگر ظرف۲۰ روز پاسخ ندادند هشدار مجددی به مسئول آن کار داده می شود.بعد از ۷روز اگر جواب ندادند برای مدیر آن دستگاه نامه ی هشداری ارسال خواهد شد.اگر مدیر دستگاه جواب ندادپرونده ی تخلفاتی برای او تشکیل خواهد شد.
حمایت از کالای داخلی و جلوگیری از انعقاد قرارداد ۳۰ میلیون دلاری خرید کالای غیر از تولید داخل
وی با اشاره به ورود این سازمان به موضوع خرید کالا و ارائه ی خدمات داخلی و ممانعت از خرید کالای غیر از تولید داخل اعلام کرد: اخیرا از انعقادی قراردادی با سقف بیش از ۳۰ میلیون دلاری خرید کالای غیر از تولید داخل توسط یک شرکت در استان اطلاع پیدا کردیم.ما با این استدلال که قبلا اعلام شده است که این تجهیزات در داخل ساخته شده و قابل ارائه است به این موضوع ورود کردیم و ضمن ممانعت از انعقاد قرارداد،آن اداره را مکلف کردیم تا از طریق سازمان صنعت،معدن،تجارت اقدام کنند.
ورود بازرسی به فرآیند انتصابات
آقاجری در خصوص انتصاب مدیران و نظر به این که یکی از مشکلاتی که در استان خوزستان بعضا مطرح می شود این است که در انتصاب مدیران قوانین و مقررات رعایت نمی شود با ارائه ی مصادیقی گفت: در حوزه هایی مثل انتصابات در شهرداری ها و غیر از شهرداری ها ورود پیدا کردیم و برنامه جامع ای را تعریف کردیم بر اساس آن تمام فرآیندی که مدیران منصوب شده اند بر این اساس که آیا تمام شرایط و استعلامات را داشته اند؟ مورد بررسی قرار خواهیم داد.
بازرس کل ویژه ی استان خوزستان با اعلام این مطلب افزود: از همه ی علاقه مندان در خواست همکاری داریم که چناچه مستنداتی در مورد مدیرانی که شرایط قانونی لازم را نداشته و منصوب شده اند به ما اعلام کنند تا در این برنامه ی بازرسی که در پیش داریم پیگیری کنیم.
رعایت حجاب در ادارات و وظایف مدیران
آقاجری به موضوع رعایت حجاب در ادارات اشاره کرد و گفت:طبق قانون تخلفات اداری که در سال ۱۳۷۳ به تصویب رسیده است،عناوینی از ماده ۸ آن به عنوان تخلفات اداری احصا شده از جمله رعایت حجاب و شئونات اسلامی که بر این اساس مدیران دستگاه های دولتی موظفند این بحث را دنبال کنند، ما هم به صورت سرزده ورود پیدا می کنیم و اگر مواردی باشد قاعدتا مدیران ذی ربط از طریق ارشاد و راهنمایی و تذکر و اگر مورد توجه قرار نگرفت کارمند مربوطه به هیئت رسیدگی به تخلفات معرفی و اگر مدیری این کار را انجام نداد به عنوان ترک وظیفه اداری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
مالیت های معوق و اقدامات سازمان بازرسی
وی با اشاره به بحث مالیات های معوق و اقدامات صورت گرفت در راستای مقابله با فرار مالیاتی تاکید کرد: با رصد های صورت گرفته طی چند ماه اخیر،بالغ بر ۳هزار میلیارد تومان مالیات معوق در استان خوزستان وصول گردید.
پیگیری مطالبات کشاورزان
مدیر کل بازرسی استان خوزستان درباره پیگیری مطالبات کشاوزران خوزستانی خاطر نشان کرد: با توجه به این اینکه استان ما جزء اولین استان هایی است که شروع به درو و برداشت محصول می کند اما بخشی از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده بود که با پیگیری و مکاتبات متعدد با مرکز صورت گرفت اصل مطالبات پرداخت شده است اما مابه تفاوت آن هنوز پرداخت نشده است.پیگیر هستیم تا ان شاء الله این قضیه علی رغم تأخیری که تا الان صورت گرفته است هر چه زودتر حل بشود.
وی در ادامه ی این نشست خبری با مطرح شدن سوالات متعدد در حوزه های مختلف از سوی اصحاب رسانه اذعان داشت: در تمام دنیا دستگاه های نظارت شامل بخش دولتی و بخشی از آن مردمی است.ایراد را شناسایی و منعکس کردن و تقاضای حل آن را از مسئولین داشتن کار دستگاه نظارتی است.ضمانت پیشنهادی آن چند قانون بیشتر نیست.اینکه ما چه دستگاه هایی را می توانیم بازرسی کنیم و کار ما به چه نحو است با مطالعه ی مواد قانونی مربوطه از آن آگاهی حاصل خواهد شد.
فرار مالیاتی برخی مطب ها و درمانگاه ها
آقاجری در پاسخ به سوال خبرنگاری که از فرار مالیاتی برخی از مشاغل مثل پزشکی و تخلفاتی که برخی از مطب ها و درمانگاه ها با عدم استفاده از کارتخوان مرتکب می شوند گفت: ما به مراکز دولتی و شبه دولتی ورود داریم و بازرسی می کنیم به دستگاه ها و مجموعه های خصوصی ورودی نداریم اما دانشگاه بر این مراکز نظارت دارد. در این خصوص ما هم با دانشگاه علوم پزشکی مکاتبه کردیم و هم به صورت حضوری در جلساتی که برگزار شد آمار، مستندات و شکایات مردمی در این خصوص را ارائه دادیم وهشدارهای لازم را به آن ها دادیم که در پاسخ آماری را ارائه دادند و بر مبنای آن میزان برخورد با متخلفین و رسیدگی های شان را اعلام کردند. ما به صورت مکرر تذکرات را داده و پیگیری های لازم را دنبال کرده ایم.
رتبه بندی معلمان و نحوه آموزش در مدارس
مدیر کل بازرسی استان خوزستان اعلام داشت: با بررسی هایی که سازمان بازرسی در خصوص رتبه بندی معلم ها و نحوه ی آموزش در مدارس انجام داده است و ارائه ی گزارشی مفصل به مرکز، در این خصوص برخی از مدیران مدارس با توجه به نحوه ی عملکردشان به مراکز تخلفاتی یا کیفری معرفی شدند.
وضعیت فساد در ساختار اداری استان
وی در خصوص فساد در ساختار اداری و سازمان ها عنوان داشت: آمار ما نسبت به گزارش ها و آمار فسادی که داریم بر خلاف ادعاهایی که وجود دارد میانه ی استان های کشور هست و خوزستان در زمینه ی فساد اداری جایگاه ۱۶ کشور را دارد که البته فساد،فساد است و به هر اندازه ای هم که باشد مطلوب نیست.
مسئولیت دفع آب های سطحی با کیست؟
آقاجری در خصوص عملکرد سازمان آب و فاضلاب و مدیریت آبهای سطحی و غیر سطحی در استان گفت: ما شبکه ی دفع آب های سطحی در اهواز نداریم در سال ۹۹ بحث های مفصلی در این خصوص در مرکز صورت گرفت که در نهایت نظرات کارشناسی بر این شد که به صورت دو شبکه مجاز که بخش آبهای سطحی و دفع آن بر عهده ی شهرداری هاست. دفع و انتقال آب و فاضلاب اماکن، بیمارستان ها و دستگاه های دیگر با شرکت آب و فاضلاب است.
ضرورت اطلاع رسانی به مردم در رابطه با حفاری معابر شهری
مدیر کل بازرسی استان تاکید کرد:شرکت آبفا و شهرداری اهواز باید قبل از حفاری در خیابان ها اطلاع رسانی کند و با هماهنگی کمیته حفاری این اقدامات را انجام دهند تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.
نحوه توزیع و عملکرد اعتبارات آلایندگی
وی با بیان اینکه توزیع اعتبارات آلایندگی بر اساس یک دستور العمل انجام می شود افزود: ۶۰ درصد این اعتبار در پروژه های عمرانی و ۴۰ درصد در پروژه های جاری باید هزینه شود.
گزارشات سازمان بازرسی به مدیران دستگاه ها
آقاجری با اشاره به اینکه طبق اصل ۱۷۴قانون اساسی، سازمان بازرسی بر حسن انجام امور نظارت دارد اذعان داشت:سال گذشته ۳۰۶ گزارش و ۸۵۶ پیشنهاد حسن انجام امور به مدیران دستگاه های استان ابلاغ شد.
نحوه رسیدگی به شکایات و مراجعات مردمی
آقاجری با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی در رابطه با شکایات و مراجعات مردمی پاسخگو است عنوان کرد:در یک سال و اندی گذشته آنچه از طریق سامانه ملی و سامانه ۱۳۶ به شکایات مردمی رسیدگی شده است ۳هزار و ۳۵۶ مورد بوده که ۹۸ درصد رسیدگی و تشکیل پرونده شده است.
تخطی از پیشنهادات حسن انجام امور و معرفی به مراجع قضایی و تخخلفاتی
رئیس سازمان بازرسی استان خوزستان اظهار داشت: طبق ماده ۱۰ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور اگر دستگاهی پیشنهادهای سازمان را اجرایی نکرد و عذر قانونی نداشته باشد به استناد تبصره ی ذیل این ماده عنوان مجرمانه و قضایی دارد لذا در سال گذشته ۸۹ فقره گزارش اختصاصی در راستای تخلفات و جرایم و ۲۳۵ نفر به مراجع قضایی و تخلفاتی معرفی شدند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید